Souhlasíte s používáním Cookies?


OČI DOKOŘÁN – PŘEHLÍDKA VO ZUŠ

Soutěžní přehlídka výtvarného oboru Oči dokořán se pravidelně koná každé tři roky, pouze covidová epidemie zastavila v roce 2020 poslední chystanou 14. přehlídku. Propozice přehlídky spoluvytvářejí členové sekce výtvarného oboru Ústřední rady ZUŠ ČR. Propozice jsou zveřejněny ve vyhlášení, ve kterém jsou přesně rozpracovány požadavky a zákonitosti účasti učitelů VO ZUŠ na této soutěžní přehlídce.

Soutěž začíná krajskými koly, vrcholí kolem celostátním. Není důležité ukázat vše, co během tří let od jedné přehlídky k druhé vzniklo, ale vybrat to nejhodnotnější, to, co přináší nové prvky do výtvarné pedagogiky, co není rutinní, ale objevné. Sebereflexe vlastní práce a rozhodnutí se pro to nejkvalitnější, to je asi to nejtěžší, co má učitel před sebou, chce li se přehlídky zúčastnit. Jak tušíte, nejde o kvantitu, ale kvalitu.

Je třeba všechny pokyny vyhlášení dodržet. Základem je výběr prací, na základě výběru volba nejvhodnější disciplíny, neméně důležité je správné vyplnění přihlášek. Učitel si musí zvolit, do které disciplíny práce přihlásí a zda si vybere nepovinné téma přehlídky. Každá disciplína umožňuje zaslat do přehlídky určitý počet prací.

Oblíbené jsou výtvarné řady a projekty.  Každý krok je třeba doložit 1 - 2 originálními pracemi, ale hlavně je třeba výtvarnou řadu přehledně a srozumitelně popsat, aby bylo jasné, jak úkoly na sebe navazovaly, čím žáky práce na výtvarné řadě obohatila, kam je posunula. Originální práce tedy doplní   fotodokumentace uspořádaná v pořadí jednotlivých kroků, jejich vysvětlení a popis celé řady, to vše na formátu B1 tak, aby bylo vše co nejlépe srozumitelné. Samoúčelné kroky jsou brzdou, velká šíře úkolů může původní záměr zavést do slepých uliček.

Nesplnění podmínek vyhlášení je důvodem k neakceptování přihlášené práce. Vše probíhá elektronicky prostřednictvím systému EOS – elektronická organizace soutěží ZUŠ. Tam se můžete poohlédnout v archivu za minulými přehlídkami.

Nejlepší kolekce postupují do kola celostátního, to je důležitou inspirací pro další směřování pedagogického působení ve výtvarném oboru základního uměleckého školství.