Vedoucí sekce při UUR
Jan Esterle, ZUŠ T. Brzkové Plzeň, janesterle@zustb.cz
Kraje (podle abecedy)
Jihočeský
Karel Ochozka, ZUŠ Borovany, K.Ochozka@seznam.cz
Jihomoravský
Bc. Dagmar Kolařová, ZUŠ varhanická Brno, kolarova@zusvarhanicka.cz (zastupuje p. L. Hurtíka)
Karlovarský – prozatím spojen s Plzeňským (viz níže)
Královéhradecký
Mgr., Bc. Jan Lorenc, CZUŠ Hradec Králové, jan.lorenc@czus.cz
Liberecký
Julie Valentová, ZUŠ Liberec, valentova@zusliberec.cz
Moravskoslezský
Mgr. Marta Wierzgoń, ZUŠ Pavla Kalety Český Těšín, wierzgon. marta@gmail.com
Olomoucký
Vladimír Sobotka, ZUŠ Žerotín Olomouc, sobotka.vladimir@email.cz
Pardubický
MgA. Radka Zdvihalová, ZUŠ Pardubice, Havlíčkova 925, radka.zdvihalova@zushavlickovapardubice.cz
Plzeňský a Karlovarský
Jan Esterle, ZUŠ T. Brzkové Plzeň, janesterle@zustb.cz
Praha
MgA., Ph.D. Lukáš Vendl, ZUŠ Charlotty Masarykové Praha 6, zastupcezus@zusmasaryk.cz
Ústecký
Bc. Michaela Fišerová, ZUŠ Litoměřice, fiserova@zusltm.cz
Vysočina
Mgr. Petr Sobotka, ZUŠ Jihlava, sobotka@zus-jihlava.cz
Zlínský
MgA. Ester Moravetzová, ZUŠ Bystřice pod Hostýnem, ester.moravetzova@konzkm.cz
Varhanní sekce patří mezi nejmladší ve struktuře ÚUR. V historii není nouze o paradoxy – prvními institucemi, které zajišťovaly soustavné vzdělávání hudebníků, byly Varhanické školy. Doba totality však prezentaci varhan příliš nepřála, byť existovalo několik LŠU, kde výuka varhan probíhala. Po roce 1989 začal pomalu narůstat počet škol, které se tomuto oboru věnovaly. V současnosti probíhá výuka ve studijním zaměření Hra na varhany přibližně na osmdesáti ZUŠ v celé ČR. Počty žáků se liší v závislosti na zeměpisné poloze určitého kraje. Tradičně velký počet žáků mají ZUŠ na Moravě a v centrální části Čech, v západní části republiky se radujeme z každého jednotlivce, který se hře na varhany věnuje (i proto má Plzeňský a Karlovarský kraj ve struktuře KUR společného zástupce).
Výuka hry na varhany je specifická tím, že výrazně zohledňuje praktické potřeby. Naši žáci často hrají na bohoslužbách a též v obřadních síních. I ti, kdo tuto praxi nevykonávají, nacházejí její odraz ve skladbách, které hrají a které velmi často vznikaly právě pro bohoslužebné účely.
Varhaníci (bez rozdílu mezi učiteli a žáky) se též intenzivně věnují poznávání svého nástroje. Každé varhany jsou originálem. Bez znalosti stavebních principů, historických a hudebně-kulturních souvislostí zůstává člověk u varhan bezradný. Jedním z úkolů, které v našem oboru vnímáme, je posilování povědomí o kulturních hodnotách, které jsou ve varhanách uloženy. Učitelé a žáci se často zapojují do benefičních aktivit na podporu oprav vzácných nástrojů.
Základní umělecké školy pečují o aktivity, které umožňují vzájemné hudební poznávání studentů i pedagogů. Také varhaníci pořádají např. výměnné koncerty. Vrcholnou akcí v tomto smyslu pak je soutěž Organum Regium, která je už řadu let pořádána péčí ZUŠ Pardubice-Polabiny (hra na varhany není zařazena do schématu soutěží ZUŠ vyhlašovaných MŠMT).
Učitelé varhanní hry se též účastní vzdělávacích seminářů. Z vlastní iniciativy pořádají zpravidla na republikové úrovni jeden celodenní seminář ročně. Jednotliví učitelé se pak účastní seminářů a kurzů pořádaných jinými institucemi (např. krajskými NPI, konzervatořemi apod.). Vzhledem k tomu, že všichni učitelé varhan jsou též vzděláni v klavírní hře, účastní se často též klavírních seminářů. Proto také doporučujeme sledování metodických dokumentů v části Inspiromatu věnované hře na klavír.
Věříme, že i varhanní sekce bude postupem času přinášet do této společné metodické platformy hodnotné příspěvky.