Souhlasíte s používáním Cookies?


UČITELÉ SOBĚ – VÝTVARNÉ ŘADY A PROJEKTY

    UČITELÉ SOBĚ

    V programové nabídce třídenního semináře provázejícího Celostátní přehlídku „Oči dokořán 2008“ se poprvé objevila položka „Učitelé sobě“. S ukázkami své práce na výtvarných řadách a projektech tu naživo vystoupilo několik učitelů z různých škol ČR, vytipovaných krajskými zástupci a doporučených krajskými porotami. Tato vystoupení měla původně jen zpestřit víceméně přednáškový obsah programu a doplnit jej o autentické komentáře pedagogů k výtvarným celkům, které bylo možno zhlédnout na výstavě ve šternberském klášteře. Také v dalším trienále  v roce 2011 se s nimi počítalo, bohužel ale jen krátce a až ve večerním čase. Díky stoupajícímu ohlasu a zájmu pedagogů se tedy od Přehlídky „Oči dokořán 2014“ stává blok příspěvků „Učitelé sobě“ stěžejní náplní seminářů. Je mu přidělen dostatečný časový prostor i technické zázemí. V programu se střídají vybraní pedagogové ze všech 14 krajů ČR a na mikrofon komentují projekce svých předem připravených prezentací. 

    Přínos komentovaných projekcí k jednotlivým řadám a projektům je obrovský. Zasvěcené popisy špičkových učitelů objasňují myšlenku celku i celou jeho strukturu. Osobní vysvětlení autorů vzorových tematických konceptů řad a projektů přinášejí posluchačům - a především mladým a začínajícím učitelům výtvarného oboru ZUŠ - podrobný vhled do projektové problematiky, přivádějí je do tvůrčí „kuchyně“ jednotlivých osobností a učí poznávat různé pedagogické přístupy a možnosti zpracování mnoha výtvarných námětů. Naproti tomu se i přednášející učitelé zdokonalují v předávání svých zkušeností: pro prezentaci je třeba zvolit vhodné ukázky a jasně formulovat své myšlenky a záměry, projevy se také musí přizpůsobit časovému limitu. Tak se naplňuje hlavní smysl výtvarných přehlídek, a to je přehled o nejnovějším dění v oboru, vzájemné obohacení a inspirace.

    Ve výběru připojených ukázek „Učitelé sobě“ čerpáme z archivu Celostátní přehlídky „Oči dokořán 2014“ a „Oči dokořán 2017“. Jde o příklady výtvarných řad a projektů různého pojetí i zpracování, které rozvíjejí záměrně zcela odlišná témata - výtvarnou hru s předmětem nebo přírodním prvkem, smyslové a duchovní prožitky, zkoumaní řádu a komponování i inspiraci uměleckým dílem.